torsdag 7 maj 2009

Emilskjorta till Lucas 2 år

Lucas mamma beställde en Emilskjorta av mig för typ evigheter sedan. När det sen började närma sig hans 2-årsdag så undrade hon om den var klar... Det var den ju inte. Sydde först en enkel modell från Gynthers bok. Men efter en provning så var den inte helt lyckad då den var väldigt urringad. Samt att jag lyckats sätta tryckknappen fram fel. Så vid flyttning av knappen så blev det ett hål i det tunna tyget där en liten elefant fick gardera. Så jag fick snabbt o ledigt sy en ny. Sydde den nya skjortan på ca 1/2 dag. Måsta man så går det fort (ibland). Denna skjorta blev mycket finare. Gillar modellen skarpt. Så fint med vecken fram (och bak). Den första försöks skjortan för behållas av Olle (med en tröja under). Nu är Emiltyget slut (snyft)! Hoppas jag hittar mer av detta fina tyg som är ett gammalt påslakan fyndat på en klädbytardag i Sollentuna.

Lucas 2-års skjorta.
Tyg: "Loppis"-fynd
Mönster: Gynthers

Första försöks-skjortan i omlottvariant med tryckknappar.
Tyg: "Loppis"-fynd
Mönster: Gynthers

4 kommentarer:

Anonym sa...

Resultaten blev ju bra!! Hur har du fallat omlottvarianten? Är det rullsöm?

HugOlle sa...

Jag körde rullsöm. Det funkade superbra. Enkel lösning liksom!

Anonym sa...

o snyggt ser det ut! ska jag testa nan gang! tack för svar :)

Strömming sa...

Den övre skjortan ser verkligen superfin ut! Den modellen är så söt!